Brann i båt
Brann i båten er farlig, og ender ofte med totalhavari. Hvert år brenner mellom 250 til 300 fritidsbåter i Norge.

Når det begynner å brenne i en fritidsbåt vil man ofte se et voldsomt og hurtig brannforløp, med en ekstrem temperaturutvikling på veldig kort tid.
De fleste båter er bygget opp av glassfiber, tre eller aluminium, eller en kombinasjon av disse materialene. I tillegg kommer båtens innredning samt drivstoff, gassbeholder osv. Kombinasjonen av disse, ofte oljebaserte materialene, gir derfor båter et stort brannpotensial.
Det er viktig å være klar over at branngassene fra en båtbrann er ekstremt giftige selv i små mengder.
Forebygging av brann
De fleste branner i fritidsbåter oppstår i forbindelse med driftstoffsystemet og motoren. Teknisk svikt, ofte på grunn av manglende ettersyn og vedlikehold er en vanlig årsak.
For å forebygge brann er det svært viktig å sørge for jevnlig kontroll og vedlikehold av motor og drivstoffanlegg. Skader på drivstoffslanger, lekkasjer og feil på elektriske anlegg kan lett antennes og føre til brann.
I tillegg kan uvettig bruk av åpen ild, røyking, feil i kokeapparater, bruk av propananlegg ombord også føre til brann.
Forebyggende råd
• Ikke søl med bensin eller olje. Stopp motoren med en gang hvis du merker lekkasje.
• Stopp motoren og slukk sigaretter og åpen flamme når du skal fylle bensin eller olje.
• Steng alle utløp for bensin, gass eller olje når turen er avsluttet.
• Sørg for at alle om bord vet hvor brannslukningsutstyret finnes og kan bruke det.
• Sjekk det elektriske anlegget, både på 230 volt og 12 volt. Pass særlig på at ledninger ikke er skadet.
Slukking av brann
Oppdager man en brann helt i startfasen, kan man ha et lite vindu hvor man kan forsøke å slukke brannen med et pulverapparat, eller ved å kvele brannen med – for eksempel, et brannteppe.
Kom fra brannen med livet i behold. Du skal kun forsøke slukking hvis du har klare rømningsveier og en god evakueringsplan. Mange går dessverre alt for langt i et forsøk på å slukke brann i egen båt.
I båter med innenbords motor bør det installeres fastmontert slukkeanlegg. Slike anlegg kan fjernutløses slik at man slipper å åpne motorrommet. I tillegg skal alle båter ha montert minimum en 2 kg brannslukker.
Brannslokker
Alle båter bør ha en brannslukker med minimum slukkeeffekt på 13A 89B C, som er det høyeste på markedet. Denne bør monteres lett tilgjengelig og med en fastmontert båtbrakett.

Brannslukningsapparatet må jevnlig kontrolleres med tanke på korrosjon og at det er trykk på beholderen.
Du må vende apparatet et par ganger i året for å unngå at pulveret klumpes og pakkes sammen grunnet vibrasjoner i båten.
Brannsteppe
Et brannteppe kan være effektiv til å kvele en mindre brann, og bør være med i båten.
Karbonmonoksid
Karbonmonoksid (CO) er en giftig gass uten farge, lukt eller smak. CO kan være dødelig hvis du puster den inn.
Karbonmonoksid kan utvikles av apparater som drives av en fossil forbrenning, eksempelvis propandrevne varmeovner, kokeapparater og kjøleskap.
CO kan potensielt komme fra ethvert brennstoffdrevet apparat som er defekt, ikke er riktig installert eller ikke er riktig vedlikeholdt.
Hvert år dør det flere personer i Norge som følge av karbonmonoksidforgiftning. Ikke bli en del av statistikken.
Bensindamp
Bensindamp er dampen som frigjøres fra bensin når den fordamper.
Bensindamp er svært brannfarlig og kan være skadelig å puste inn over lengre tid. Bensindamp er tyngre enn luft og vil synke nedover i båten, der den lett kan antennes.
Mange båtbranner starter i motorrommet, og en vanlig årsak er bensindamp som antennes av en gnist fra elektriske anlegg. Her kan drivstofflekkasjer på grunn av utette koblinger eller slanger medføre stor fare for eksplosjon og brann.
God vedlikehold, regelmessig kontroll av drivstoffsystemet og godt renhold er derfor svært viktig for å unngå brann i båten.