Ankring


Ankring

Ankring vil si å feste båten til bunnen med et anker.

Det brukes til å holde båten på et fast sted ved å fortøye til bunnen framfor å la den drive med vinden eller med havstrømmene.

Ankerline

Til akring bruker man tau eller kjetting. Kjetting er å foretrekke, da det er mer slitesterkt og tyngre enn tau. Men dersom man velger tau, bør de siste 5-8 meterne være kjetting.

Det er ulovlig å bruke ankertau som flyter.

Når du ankrer, er det kjettingen/tauet som skal holde båten på plass, ikke selve ankeret. Du må derfor ha tilstrekkelig med kjetting/tau ute, slik at ankerkjettingen ligger flatt på bunnen.

Tilstrekkelig med kjetting/tau ute er ca. 5-7 ganger dybden på stedet du ankrer.

Ankertyper

Det er fem generelle hovedtyper av anker: dregg, stokkanker, patentanker, ploganker og paraplyanker.

Hvilket anker som er best egnet, avhenger av bunnforholdene.

Bunnforhold

Bunnforholdene påvirker hvor godt ankeret fester seg. Det er derfor viktig å kjenne til bunnforholdene på stedet du skal ankre.

I sand og leire, fester ankeret seg godt. I steinete bunn, kan ankeret lett sette seg fast.

På sjøkartet, er bunnforholdene angitt:

Over ser du symbolene "Cy" og "M" som angir bunnforholdene.

S: Sand

M: Mud (Slam)

G: Grus

St: Stein

Cy: Clay (Leire)

R: Rock (Fjell)

Sh: Shell (Skjell)

Anbefalt ankringsplass

Symbolet brukes for å markere anbefalt ankerplass.

Ankerplass steder hvor båter kan ligge for anker. Under ser du et eksempel på en ankerplass på sjøkart

Det er i utgangspunktet fri adgang til å ankre opp i sjøen - også på steder som ikke er merket på kartet.

Det kan likevel være lurt å bruke kartet for å finne gode ankerplasser. Husk at det er forbudt å ankre opp nær havbruk, i badeområder og i naturreservater.

Det er også forbudt å ankre opp på steder markert med ankerforbud. Slik som på bildet over, hvor det er markert med ankerforbud på grunn av undervannskabel.



2025 CRETIVE AS