VHF
Det sikreste og mest pålitelige kommunikasjonsmiddelet til sjøs er VHF-radio. (Very High Frequency)

Med VHF-radio kan du kommunisere med andre båter og kyststasjoner. Du kan be om assistanse og melde fra om ulykker.
Alle fartøy med VHF-radio om bord, er i henhold til norsk lov (forskrift) forpliktet til å inneha gyldig VHF-lisens.
Uten lisens har du ingen identitet, som kallesignal eller MMSI. I tillegg til lisens skal minst en person om bord inneha minimum gyldig SRC(VHF)-sertifikat.
Bruk av VHF-radio forutsetter fri sikt. Jo høyere antennen er plassert, jo lengre rekkevidde får du. En fastmontert VHF med antennehøyde på 3 meter kan ha en rekkevidde på inntil 50 nautiske mil.
En håndholdt VHF med 5 watt senderstyrke har på den andre siden en rekkevidde på kun mellom 6 og 10 nautiske mil.
DSC
DSC (Digital Selective Calling) er en standard for å sende eller motta digitale anrop direkte til eller fra skip og kystradiostasjoner.
Viktigst er nødmeldinger og annen prioritert kommunikasjon. Moderne VHF-radioer har DSC-funksjon, som i en nødsituasjon automatisk kan sende ut en nødmelding.
Nødmeldingen inneholder informasjon om båtens identitet, posisjon og tidsspunkt for nødanropet. DSC-nødmeldingen sendes til alle fartøy i nærheten som har DSC-funksjon.
AIS
AIS er et system for automatisk identifikasjon av skip og dets bevegelse.
Systemet bestå av en sender og mottaker som sender ut skipets identifikasjon, posisjon, fart og kurs. I tillegg kan også informasjon om fartøytype, last, destinasjon, og så videre, formidles.
AIS er ikke så vanlig på fritidsbåter, men også disse kan ha AIS om bord. Det er en stor fordel å kunne se andre båter på kartplotteren, og vite hvem de er og hvor de er på vei.